© HAMOR Soft SRL 19 iunie 2012

Evidență pe centre de cheltuieli/profit sau pe comenzi

Concepte

Centru de cheltuieli = o parte din structura formală a firmei, o activitate pentru care cheltuielile pot fi identificate. Centru de profit = partea afacerii generatoare de cheltuieli și de venituri, dacă acestea pot fi identificate pe diverse activități. Observatie: daca activitatea unitatii este organizata pe comenzi, atunci majoritatea centrelor pot fi comenzi, si cateva centre se pot defini si pentru alte activitati. Buget = un plan financiar, prin intermediul căruia se prevăd cote-părți din resursele aferente realizării unui obiectiv de către o subdiviziune organizatorică. Bugetele sunt stabilite pe perioade scurte de timp, pe an calendaristic, cu defalcare pe trimestre, luni, etc.

Scopul urmărit

- studiul activităților desfășurate în detaliu, pentru identificarea acelor activități care generează profit/pierdere care contribuie la formarea rezultatului final al societății - studiul încadrării în bugetele alocate - studiul posibilității economisirii resurselor. În soluții mai complexe se poate organiza și urmărirea cheltuielilor pe bugete. Uneori, activitățile aducătoare de pierdere pot fi desființate, alteori ele sunt păstrate ca activități complementare pentru funcționarea în bune condiții a activității principale aducătoare de profit (de exemplu: relația comerț cu bunuri de folosință îndelungată - service aferent). Soluțiile oferite constau din defalcarea operațiunilor economice generatoare de cheltuieli/venituri pe centre de cheltuieli/profit după caz, definite de utilizator și obținerea unor informații sintetice.

1. Variantă de evidență cu centralizare în hCONTE și prelucrare în Excel

a) Structura generală

În aplicațiile utilizate se introduc centre în fiecare document care generează înregistrările contabile de cheltuieli sau chiar și venituri. Din aceste informații se generează înregistrări contabile pe centre, care se importă și se centralizează în aplicația hCONTE. De aici, informațiile se pot lista sau se pot extrage în diverse tabele Excel pentru prelucrări ulterioare:

b) Organizare centre

Centrele o să apară în Dicționar în fiecare aplicație și pot fi apelate pentru completare într-o fereastră de ajutor. Pentru înțelegerea mai ușoară a modului de organizare, vom lucra cu ajutorul exemplului care se regăsește și în baza de date demonstrativă. La o societate care efectuează activitate de comerț en-gros, are un magazin cu amănuntul, un atelier de producție și prestează servicii, se introduc de exemplu: În centrul CX poate fi inclusă de exemplu activitatea de administrație (de regulă neprofitabilă, dar necesară) sau alte activități care nu aparțin de cele pe care dorim să le urmărim. Se poate lucra și fără a atașa centre la activitățile de acest fel. Avantajul codificării TUTUROR cheltuielilor și veniturilor pe centre constă în faptul, că total rezultat pe centre poate fi identic cu soldul contului 121, deci permite o verificare a faptului, dacă au fost cuprinse toate operațiile. Dacă se urmăresc pe centre numai cheltuielile, totalul general la o codificare completă trebuie să fie identic cu rulajul curent al contului 6. În înregistrările contabile generate, centrele pot să apară în coloanele Centru DB, respectiv Centru CR, în funcție de natura operației (cheltuială/ centru sau venit/centru).

c) Centre în diverse aplicații

Centrele se introduc manual în câmpurile dedicate din documente. În cele de mai jos prezentăm raționamentul de introducere a centrelor în diverse aplicații cu unele precizări specifice aplicației. c1) hMARFA Centrul se poate atașa la document sau la loturile din document. Pot exista documente la care se atașează automat, în formulele de validare/contare. - Recepții - teoretic are sens numai la recepții cheltuieli - la recepții stocuri se introduce totuși pentru contabilizarea diferențelor din rotunjiri (de regulă ct.6588) - la documente de transfer între gestiuni, recepții imobilizări etc. nu are sens să se introducă - la TVATX are sens doar dacă TVA se contabilizează pe cheltuieli (de regulă 635) - modificare NIRI, NIRE - fereastra Furnizori - centre - Ieșiri - fereastra Centre - facturi, BCM etc. - la facturi de avans, avize de expediție, documente de transfer nu are sens - Încasări/plăți- are sens numai la plată comision, încasare/plată dobândă, reevaluare sold valută la sfârșitul lunii - fereastra Centre - Contabilitate - Înregistrări valorice - centre DB Înregistrări valorice - centre CR Înregistrări cantitativ-valorice - centre DB Înregistrări cantitativ-valorice - centre CR Pentru detalii vezi și Implementarea centrelor în hMARFA. c2) hIMOB Se poate atașa un centru la fiecare secție sau la fiecare imobilizare sau obiect de inventar. Contarea: - amortizării/uzurii se face pe elemente patrimoniale, deci pentru centrele asociate, - valorii rămase la scoatere din funcțiune se poate înregistra pe un centru dedicat. Asocierea imobilizărilor existente cu un centru se face la implementarea soluției. Lunar va trebui completat centrul doar în caz de intrare sau transfer imobilizare. - Imobilizări - modificare Altele - fereastra Contabilitate - vizualizare - Fișa contabilă/fiscală - Contabilitate - fereastra Înregistrări pe centre c3) hSALAR Se poate asocia un centru la fiecare secție sau la fiecare salariat. Contarea cheltuielii poate să fie: - pe salariat și pe întreaga cheltuială salarială sau - pe salariat și pe elementele salariale (salar pt. timpul efectiv lucrat, concediu, concedii medicale, tichete etc.) - Stat de salarii - Introducere - fereastra CNP - Contabilitate - fereastra Înregistrări pe centre c4) Alte aplicații Sistemul poate fi extins și la alte aplicații HAMOR Soft sau chiar alte aplicații care formează un subsistem informativ. c5) hCONT În hCONT datele se importă din celelalte aplicații. Aici nu apar înregistrările generate pe centre. Se lucrează în mod obișnuit. Desigur, și în hCONT se introduc manual înregistrări de venituri și cheltuieli, de exemplu impozitul pe profit, stornări etc. Dacă se dorește o evidență completă, este indicat să se introducă un centru corespunzător naturii operației. - Articole contabile - se poate introduce manual centrul în explicații, la acele articole care nu provin din alte programe. CD:nnnnnnn - centru DB pentru cheltuieli CC:nnnnnnn - centru CR pentru venituri

d) Extragere date

În hCONTE-componenta culegere date, calcule și rapoarte se preiau și se centralizează înregistrările din celelalte aplicații. Se execută Inițializare perioadă: aaaa.ll. În Centre/Inregist. cost/profit se pot executa operațiile: - Import din hMARFA, hSALAR, hIMOB, hCONT etc. - datele importate din diverse programe se pot filtra și regăsi introducând în prima coloană codul aplicației din care provin acestea. Se pot însuma astfel datele pentru confruntarea cu totalul rulajului din aplicațiile din care provin (introduceți un cod de aplicație, filtrați cont 6 sau 7 după caz, apăsați F4 în col. Valoare). - Comparare cu hCONT - se pot confrunta sumele importate cu rulaje/solduri din hCONT pentru corelarea datelor. Se pot redefini conturile cu care se dorește efectuarea comparației. - Export în Excel/OpenOffice - datele se pot exporta în Excel. Acestea sunt în format xml, se deschid cu Excel sau OpenOffice și recomandăm să le salvați în formatul în care lucrați: xls, xlsx. Datele se pot studia cu ajutorul ferestrelor: Centre-conturi Conturi-centre DB Conturi-centre CR Conturi Centre Înregistrările de cheltuieli se importă de regulă cu semnul negativ, iar cele de venituri cu semnul pozitiv (excepție: articole de stornare, 711=345, 711=348 etc.).

e) Centralizare date, situații care se obțin

Datele importate în hCONTE se centralizează pentru a obține informații sintetice. În Rapoarte/Situație cost/profit se pot executa operațiile: - Centralizare pe centre și cont - Centralizare pe centre - Export în Excel/OpenOffice Liste - se pot lista diverse situații: Situatie centre Situatie centre/conturi Centralizator centre Centralizator conturi Exemplu de situație centralizată în Excel: În Excel se pot introduce manual și formule de calcul total/coloane. Posibilități de verificare - total rezultat din listă = sold 121, dacă la fiecare cheltuială/venit s-a introdus un centru, - total cheltuieli = rulaj ct.6, dacă la fiecare cheltuială s-a introdus un centru - total venituri - de regulă la fel ca la cheltuieli, la producție mai există articole de tipul 711=345, 711=348

2. Variantă de evidență cu centralizare în hCONT

a) Structura generală

b) Organizare în hCONT

În baza de date hCONT se organizează o secțiune H de conturi de gestiune, cu următoarea structură (lungime maximă cont: 11 caractere):

c) Introducerea în diverse aplicații

c1) hMARFA La fiecare document de recepție cheltuieli, bon de consum, factură se atașează un nr.comandă reprezentând codul cheltuielii: Hxxxxxxx. În tipuri de documente: - pe lângă conturile 6 se generează o înregistrare H de cheltuieli - pe lângă conturile 7 se generează o înregistrare H de venituri - contul H se formează din: - nr.comanda: conține un cod centru - cont db/cr: primele 3 caractere În Încasari/plăți vor fi doar cheltuieli ale căror centru se poate deduce din document, adică nu trebuie introdus centrul. c2) hIMOB - la fel ca pct. c2) din varianta 1 de mai sus c3) hSALAR - la fel ca pct. c3) din varianta 1 de mai sus c4) Alte aplicații Sistemul poate fi extins și la alte aplicații HAMOR Soft sau chiar alte aplicații care formează un subsistem informativ. c5) hCONT În hCONT datele se importă din celelalte aplicații. Înregistrările tip H, corespunzătoare unor venituri/cheltuieli care nu provin din alte aplicații, se înscriu manual într-un jurnal distinct.

d) Introducere date și situații rezultate

Exemplu de notă contabilă : ------------------------------------------------------------------------------------------- Tip Cod Tip Data Explicatii Cont Cont Valoare inregistrare jurnal document document DB CR ------------------------------------------------------------------------------------------- cheltuieli HC BC 11/04/2011 Sectia X H001.601 HC 100 venituri HV TFAC 11/04/2011 Firma Y HV H001.701 150 ------------------------------------------------------------------------------------------- Rezultă rulajele: -------------------------- Cont DB CR -------------------------- H001 50 H001.601 100 H001.701 150 -------------------------- Fiecare notă va respecta regula: în debit cheltuieli, în credit venituri. Se pot obține situații de tipul: - balanța sintetică: la nivel centru - balanța analitică: la nivel centru+felul cheltuielii - fișă: la nivel centru - fișă: la nivel centru + tip cheltuială Situațiile pot fi listate pe diverse perioade (lunar, anual).