7. Alegerea solutiei adecvate

Citeva recomandari privind alegerea solutiei si implementarea contabilitatii de gestiune.

Sa stabilim profilul unitatii:

Ce fel de activitati sint realizate in cadrul firmei: comert cu ridicata, comert cu amanuntul, servicii, lucrari, productie ?
Daca activitatea este productie: sint mai multe faze, exista semifabricate, exista productie neterminata sau stoc la sfirsitul lunii, sint mai multe sortimente ?

Sa stabilim obiectivele contabilitatii de gestiune:

-Calcul pret de cost complet sau partial
-Rezultat analitice
-Defalcarea veniturilor pe diverse criterii
-Stabilirea structurii cheltuielilor

-Care este nivelul de detaliere a situatiilor: situatii pe activitati de baza, pe produse, grupe de produse, pe faze, pe comenzi ?

Desigur cerintele managementului trebuie corelate cu posibilitatile:
- exista surse de informatii pentru culegerea datelor,
- exista personal ca numar si ca pregatire pentru culegerea corecta a datelor,
- costurile de implementare si exploatare.

Alegerea modelului:

Avind profilul unitatii si obiectivele stabilite, parcurgeti modelele din capitolele 3, 4, 5 si alegeti solutia care se potriveste cel mai bine cu criterile stabilite.

Modelele usor de utilizat sint cele din capitilul 5. La acestea, dupa implementare, situatiile sint obtinute din contabilitate sau alte baze de date "la apasare de buton". Cea care presupune date de intrare este doar BVC-ul. Situatiile comparative pe mai multi ani sint aplicabile doar, daca activitatea este similara pe perioada extrasa si daca modul de evidenta (contabilitate) nu s-a modificat. Daca contabilitea se modifica, anii anteriori trebuie retratati.

Solutiile 4.1, 4.2 si 4.3 din capitolul 4 sint destinate unitatilor care au mai multe feluri de activitati, iar devizul din 4.5 este adecvat pentru societati care executa lucrari.

Solutiile cele mai complexe sint in capitolul 3.

Elaborarea metodologiei:

-recomandam elaborarea metodologiei in cadrul politicii contabile a utilizatorului. Descrierea metodologiei trebuie sa contina un plan de cont general si o monografie contabila, ca in cap.2 Deasemenea trebuie precizata baza de repartizare a cheltuielilor activitatilor auxiliare, indirecte (cu exemple ca in cap.2). Monografia trebuie verificata pe baza unor exemple simple !

-pe baza de comanda elaboram metodologii. Avem experienta mai multor implementari, nu numai pentru calculul costului de productie, dar si pentru calculul rezultatelor analitice pe subunitate/pe activitate/ pe produs

Implementare:

Implementarea contabilitatii de gestiune este realizata ca o lucrare:
elaborare metodologie,
adaptarea solutiilor pentru specificul unitatii,
instalare programe,
instruire.

Daca lucrarea este de amploare mai mare folosim metoda Agile: Principii
Divizam lucrarea in mai multe etape, in mai multe lucrari mai mici.
Daca lucrarea nu este complet definita (nu exista un caiet de sarcini) si/sau nu se poate estima corect costul lucrarii, atunci decontarea se va face pe baza de situatie de lucrari cu tarifele publicate.